HET BIERWINKEL TRIO

KENNISMAKING
Het is maart 2017 en wij hebben de zenuwen in onze lijven gieren. Gezonde spanning en enthousiasme overheerst. Wij hebben er ontzettend veel zin in om iedereen kennis te laten maken met onze eerste bieren op de allereerste proeverij en tevens lancering van onze bieren. We hebben nog geen idee wie er kaartjes heeft gekocht en voor wie wij een mooie proeverij hebben voorbereid.
 

 

Daartussen zitten Jac en Sigrid Keij. Een gezellig stel die eigenaar zijn van De Bierwinkel in Bergen op Zoom. Ze hebben het ontzettend naar hun zin en vinden de bieren allemaal lekker. Na de proeverij, laten zij ons met een grote lach, weten dat zij ruimte willen maken voor onze brouwerij in hun slijterij. Beide zoeken zij graag streekproducten en daar sluiten wij uitstekend bij aan. Bij Jac gaat de voorkeur uit naar wat sterkere en donkere bieren. Hij kiest vol overtuiging dan ook voor No. 2, No. 4 en No. 6. Sigrid hem daarbij aan en geeft aan dat zij eigenlijk juist de No.3, No. 5 en No. 7 zo lekker vond. “Nou doe ze dan allemaal maar!”; lachen ze beide.

Diezelfde week staat het al op de plank. We hebben een mooi plekje in een stelling gekregen. Een waar je gelijk tegen aan kijkt als je de zaak binnen komt lopen. Onze flessen met witte etiketten springen gelijk in het zicht tussen alle andere flessen en wij voelen ons erg trots en vereerd. Het is ontzettend fijn met zoveel vertrouwen en enthousiasme waarmee wij onthaald zijn door deze fijne ondernemers. Het gaat dan ook hard met de voorraad de maanden erop. Geregeld mogen wij een levering in het schap zetten. En het is altijd gezellig om weer even te kunnen kletsen en rond te neuzen in hun zaak. En wij bedenken samen nieuwe opties om samen te kunnen werken.

EIGEN BIER
Zo verzorgen wij in de zomer samen een leuke BBQ en Bierproeverij. Tijdens die proeverij lieten zij weten de zaak te gaan verbouwen. Groots! Helemaal naar het nu getrokken met inrichting en stijl. Enthousiast opperde wij of het niet leuk was dan ook een eigen bier op de plank te zetten. Een Bierwinkel bier, speciaal ontwikkeld met bijpassend etiket. Toen dat even de tijd kreeg om er rustig over te denken en het op een afspraak, met de drie gebroeders, konden bespreken zei Jac:

 

 “Een eigen bier! Dat is nog eens een goed idee. ”
“Niet één, maar drie!”

Waarom ook niet! Dat had de bierwinkel leuk bedacht. Dan was er ook de mogelijkheid om het samen te verkopen als cadeautje of als relatiegeschenk. Het trio zou uit een Lekkere Blonde, Rood en Ruig en een Keij Donker Porter gaan bestaan.

  • De Lekker Blonde met fris karakter en fruitige aroma hop. Door de koriander komt het licht pittige karakter in deze dorstlesser naar voren.
  • Rood en Ruig een bier met karamel, citrus, een licht bloemig- en fruitige tonen. En een kleine ode aan de baard van de brouwer en Bergen op Zoom het Krabbegat die zijn naam dankt aan Meekrap. “Als een Meekrap, Rood en Ruig, De baard van de brouwer”
  • Keij Donker is deze prachtige Porter. Nee, dat is echt geen spelfout in het woord Kei. De eigenaar van de Bierwinkel heet Keij en is gek op Porter bieren. Het is een diep donkere Porter. Koffie en gebrande mout geven een stevig karakter aan dit bier.

 

ETIKETTEN
Voor het etiket werd het winkelontwerp en idee van styling schetsend verteld. Het zou een industriële uitstraling krijgen. Een opsomming van veel hout, ijzeren stellingen met mooie houten planken. De namen van de brouwerijen zouden daarop met krijt geschreven worden. Er zou ook een mooi, gezellig proeflokaal komen met proeftafels, waarvan de poten van kratjes zouden zijn, open kasten en een klein barretje. Over de hele breedte van de winkel een hele nieuwe toonbank van stoer hout.

De kant waar het bier altijd in stellingen stond en de kant van o.a. wijnen en likeuren zou worden omgedraaid. In het midden van de zaak is altijd een enorme zuil (met een deur en trappenhuis). Deze was voorheen behangen met planken vol glazen en pakketjes. Nu zou het een schoolboordwand worden om allerlei kreten en aanbiedingen op te krijten. Display tafels in de vorm van boten en oude kratjes. Er kwam ook een nieuw logo voor de bierwinkel.

De opzet van de labels zou hetzelfde zijn zoals wij bij andere speciale etiketten labels maken. Links de informatie over de brouwerij en het speciaalbier. Rechts een kleine verwijzing naar de samenwerking en smaakomschrijving. Onderaan is daar stickerruimte gereserveerd voor botteldatum en batchnr. En in het midden is alle ruimte om het logo / beeldmerk en naam van het bier te tonen. In dit geval wilde wij door op het thema krijtbord. Er is een soort schoolbord nagemaakt en daar is alle tekst in het wit op gepositioneerd. Letterborden gaan hand in hand met diverse lettertypen en vormen. Daar hebben wij dan mee kunnen spelen. Geen enkel label is hetzelfde en toch een duidelijke lijn en verband tussen het trio. Lekker Blond bier is een toegankelijk, vrolijk bier en daar past dan ook een speels, licht, en beetje zwierig door de krullen van de letters bij. Rood en Ruig als de baard van de brouwer. Natuurlijk kan dat niet anders dan dat de kleur van de baardharen terug moet komen in deze naam. De vorm van de baard is een beetje als een rechthoek naar beneden. Daarom is er ook gekozen voor deze vorm van positionering. Keij donker! De woordgrap van Jac is hierbij wat uitgelicht. Hun achternaam prijkt op deze mooie erg donkere porter. Het kan dan ook niet anders dan dat het bijna net zo zwart als de tekst moet zijn.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DE LANCERING
De bieren werden goedgekeurd en gebotteld. De etiketten besteld en de datum geprikt voor de lancering in de vernieuwde winkel. Kort na de heropening konden wij de bieren leveren. Er was een klein proeffeestje bedacht voor klanten die in de middag binnen zouden lopen. Kletsen met de brouwer en eigenaren over de bieren en het idee achter elk bier. Dat is natuurlijk een leuk idee, daar zij een ongelofelijk gezellig en sfeervol proeflokaal hadden gebouwd. Vlak naast het proeflokaal stond een grote stellingswand met diverse bieren.

Onmisbaar prijkte daar een volle plank met de onze bieren No. 2 t/m No. 9. & Collab#01. De witte labels herken je al van een afstandje. De plank eronder was gevuld met het Bierwinkeltrio. Als je om je heen keek zag leuke oude appelkisten en delen van boten waar ook de bieren stonden aangeprezen met een leuke kennismakingsprijs en cadeauverpakkingen.

Het werd een gezellige middag waarbij er lekker gekletst en geproefd is. Er kwamen verschillende mensen op af die ervan gehoord hadden om ze even allemaal te proeven. Het is toch zeker leuk om dan ook even een praatje te maken met de brouwer van het bier dat je aan het proeven bent.

Het leukste was dan ook dat een dame in eerste instantie aangaf heel kieskeurig te zijn en niet zo van bier hield. Toen haar man enthousiast de Lekkere Blonde stond te ruiken en te nippen wilde ze die dan toch ook wel even proberen. Aangenaam verrast nam ze toch wel een heel proefglaasje. Daarna werd de Rood en Ruig toch wel even bekeken en voorzichtig geproefd. Ook deze vond ze erg lekker tot haar eigen verbazing. Ze durfde de donker porter niet te drinken, maar nadat ze een paar ‘Oehs’ en ‘Ahs’ had gehoord van haar man besloot ze het toch te wagen. “Ik had nooit gedacht dat ik zoveel van dezelfde brouwer zo lekker zou vinden!” Er werd die middag nog lekker verder gekletst en geborreld met iedereen en dan is het leuk als je mensen nog samen tussen je bieren ziet neuzen en van alles in hun winkelmandje ziet stoppen. Dat zijn toch wel een hoop pluimen die wij hebben mogen ontvangen.

Het duurde dan ook niet lang voor er een stel nieuwe brouwdagen ingepland worden om de voorraad aan te kunnen vullen.

Tot onze spijt moeten wij helaas mededelen dat deze bieren niet meer te verkrijgen zijn. De bierwinkel is er, ondanks de prachtige verbouwing, mee gestopt. (bron)

Wij willen Jac en Sigrid bedanken voor de mooie avonturen.
Zoals ook op de labels vermeld staat:

“Waar het begint, dat moet je koesteren.”

 

 

Geen reactie's

Geef een reactie